keskiviikkona, tammikuuta 24, 2018

ÄITINI, DIVARIN PITÄJÄ JA URSULA K. LE GUIN(1929-2018)

Olemme pienessä divarissa tamperelaisen supermarketin yhteydessä.
Vuosi on suunnilleen 1987.
On, käsittääkseni, talvi. Ulkona jo pimeä. Valo
divarissa on hämärä ja valju.
Olen ujo, kuten aina, joten äitini kysyy puolestani
divarin pitäjältä, keski-ikäiseltä mieheltä
jolla muistikuvassani on parta, olisiko heillä
sci-fi -kirjoja. Äitini, joka
piti Valerian ja Laureline -sarjakuvista.
Mies vastaa ystävällisesti (olin häpeissäni,
että äitini täytyi kysyä, olin häpeissäni
että hän kysyi, ja tämä ystävällisyys
yllättää minut) ja seuraavassa muistikuvassani
ojentaa minulle Pimeyden vasemman käden pokkaripainoksen.
Olen muistikuvassani (oli se tosi tai ei)
hämmentynyt ja hieman haltioitunut. Helpottunut.
Ei kauhua, ei Stephen Kingiä, ei "lapsellista" Jules Verneä,
vaan aitoa tieteiskirjallisuutta. Olen
tyytyväinen, että äitini kysyi, kirjaa
joka on yhä minulla. Ensimmäistä.
Kaikki muu tuli jälkikäteen, Osattomien planeetta
ja Maameren tarinat, Maailma, vihreä metsä.
Kaikki mikä tuli, tuli äitini ansiosta,
nuo hetket ihmisyydessä
kaukaisilla planeetoilla.

24.01.2018

1 kommentti: