sunnuntaina, toukokuuta 19, 2019

KUOLEMASTA KUOLEMAAN

Miten kohtalo meitä käsitteleekään, ihmisiä,
verensekaista savea. Antaa takaisin
minulle sen mikä oli olemukseni
ja elämäni ytimessä, antaa sen takaisin
nyt, kun olen niin paljon muuta menettänyt
enkä siitä kykene iloitsemaan. Niin
kauan olin ilman sitä, nyt
tulisin toimeen ilman -
jos saisin takaisin sen, minkä
sen jälkeen kohtalolle menetin. Niin
ahne minä olen, ihminen,
palapeli elämän käsissä, että yhden
kadotetun palan tullessa liitetyksi
takaisin itseeni minä en iloitse,
en iloitse vaan tunnen tuskaa
ja kaipaan kadottamaani
enemmän kuin ennen. Niin
kohtalo käsittelee meitä ihmisiä,
verensekaista savea, ottaa ja antaa,
mutta aina nuoruutemme jälkeen
on meiltä jotakin poissa, osa
itsestämme, läheisemme enemmän osa
itseämme kuin raajamme. Heitä
ei korvaa se, että olen saanut
lukemisen lahjani takaisin; ilman
heitä nämä kepeästi vaihtuvat sivut,
nämä nopeasti luetut kirjat,
ovat vain tikariniskuja lihassani
joka kaipaa vain heitä.

19.05.2019

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti