keskiviikkona, maaliskuuta 29, 2017

Valo ja varjo

Tänä liian varhaisena keväänä pudotan
kädestäni Fuentesin Auran, tulen keittiöön,
lasken lasillisen vettä ja istun tähän,
katson ulos missä tuulet taittavat auringonvalossa
hakkuuaukean laidan nuoria kuusia,
haapoja ja katajia, ja
näen sinut, istumassa mökin kuistilla,
mietteliäänä, yhden lyhyen hetken -
et katso minuun, sinä joka
lepäät routaisessa maassa, sinä
jonka olisin voinut pelastaa.
Sinä, isäni, joka kahdesti valitit minulle
kipujasi ja kolmannella kerralla
et enää kyennyt puhumaan, 
ja nyt minä, autioissa huoneissa
seuranani kolmekymmentäviisi vuotta
joiden jäänne minä olen, ja
juon lasilliseni kraanavettä, pilvet
lipuvat auringon eteen, minä
hytisen ja katson tyhjää terassia,
kun vuodet lipuvat toistensa ohi.

29.03.2017

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti