sunnuntaina, marraskuuta 25, 2018

OODI ISÄNMAALLE

Minä luen Engelsin Anti-Dühringiä sängyssä
vanha valkoinen kissa vierelläni.

Koko elämäni tämä maa
on kussut minun kengilleni.
Seisonut vieressäni
ja kussut ja kussut.
Sitä sillä riittää,
virtsaa, sitä
se on täynnä, virtsaa,
koko helvetin kirottu maa.

Sanoilla minä sidon
teidät olemassaoloon,
teoilla minä teidät
revin irti siitä,
maailmasta, olemassaolosta.

Potkaisen Dostojevskin Myskinin
alas sängyltä, potkaisen
ruhtinaan alas lattialle.
Sängyssäkin minä
olen ollut idiootin kanssa.

Sellainen maa,
että paska nousee aina huipulle,
kelluu siellä ja haisee
ja ihmiset sanovat, että
kyllä siinä on komea
ja hyvältä haiseva paska,
hyvä on sen kengänkorkoon
takertuneena tavallisen ihmisen
taittaa taivalta
synnytyslaitokselta ruumishuoneelle.

Ympärillä lahoaa
koko maa. 

Käännän sivua
ja luen mikä olisi pitänyt lukea
kaksikymmentäviisi vuotta sitten.
Vanha valkoinen kissa
kääntää kylkeä, sen
on hyvä olla, kuin
vanhan porvaripresidentin
nuoren runotytön vieressä.

25.11.2018

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti